9 augusti 2012

Hur tyder illitterata bilder?

Jag håller på med läromedel för sfi studieväg 1 och nyanlända ungdomar på språkintroduktionen. Så småningom, möjligen till VT 2013 kommer mina små böcker ut. Spännande! Men det är ett stort arbete kvar. Eftersom jag vet att illitterata har svårt att tyda vissa typer av bilder har det varit utmanande för illustratören Ingela Jondell att skapa bilder som både blir "vuxna", engagerande och lätta att förstå. Dessutom ska alla små kulturella detaljer vara rätta eftersom några bilder illustrerar miljöer utanför Sveriges gränser. För att vara säkrare på att bilderna är lättförståeliga för illitterata och korttidsutbildade bad jag hjälp från en elev till mig. Här är några tankar efter vårt möte.


  • Till min stora förvåning hade eleven inga problem att förstå tankebubblor. Eftersom illitterata har svårare med abstrakt tänkande var jag beredd på att det skulle vara svårt men nej.
  • Färgerna var viktiga. Jag testade visa några svartvita bilder och insåg direkt att det var mycket svårare. Därför borde det vara självklart att ha färgskrivare på varje skola för färgerna är ett viktigt hjälpmedel i bildtolkningar för illitterata. Men färgerna kan förvirra en också. Jag visade en bild på en kille med grön väska. På en annan bild hade en annan kille en grön väska. Det blev mycket förvirrande! Vem är vem?
  • Jag har lärt mig att illitterata kan ha svårt med bildserier. De har svårt att förstå hur bilderna hänger ihop (se en artikel på Qarin Franke). Jag visade en bild på fyra små bilder. Det handlade om en person som skulle gå till flera platser: Migrationsverket, banken, läkaren och skolan. Ingela Jondell hade därmed illustrerat fyra små bilder. Eleven hade inga problem att förstå detta. Hon förstod att bilderna visade de olika platserna. Men samtidigt var det ingen händelse som fortsatte från en bild till en annan utan det handlade om fyra olika tillfällen. 
  • Men det mest intressanta var hur eleven tolkade avgränsningen på bildytan (se bild nedan). På bilden ser du en ung man i Göteborg. För oss litterata ska det väl inte vara ett problem att förstå att personen är, möjligen till och med bor, i Göteborg. För eleven var denna bild som två bilder. Det som fanns in bakgrunden var någonting som komma skall i framtiden eller någonting som mannen tänker på. Det var alltså avgränsningen på bilden som orsakade denna misstolkning. Intressant! Samma tanke upprepades när jag visade en bild på en tjej och i bakgrunden fanns hennes familj. Enligt eleven var familjen i ett annat rum än tjejen. 


®Ingela Jondell
Det var mycket intressant att höra elevens tolkningar på bilderna. Jag lärde mig mycket av henne. Jag önskar att detta skulle forskas mer. Hur tyder illitterata och korttidsutbildade bilder i läroböcker och annat material som de får? Hjälper eller förvirrar bilderna en? Har du några erfarenheter av det? 

6 kommentarer:

  1. De tyder väl bilderna utifrån tidigare erfarenheter och känsloläget, och hur illustratören lyft fram olika detaljer? ? Nog finns det väl rejält forskat på bilder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en hel del forskat på bilder men just sambandet vuxna illitterata och bildtolkning inte är så forskat vad jag vet. Har du annan kunskap är du välkommen att upplysa mig. Tidigare erfarenheter och känsloläget samt kulturella skillnader påverkar absolut men hur vet vi lärare sällan. Hur kan vi på bästa sätt kan illustrera bilder för människor som inte är vana vid att tolka bilder samt har helt andra kulturella referensramar är inte alls så enkelt. Dessutom händer det någonting i hjärnan när man inte fått lära sig läsa som barn.

      Radera
  2. Tänk om man vore forskare! Då skulle jag kasta mig över det här spännande området. :D
    /Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jättespännande det här med bildtolkning! Skriv gärna mer om du kommer på nya infallsvinklar.

    SvaraRadera