14 september 2012

Tänk som en turk

Jag fick en mycket intressant bok från mina kära kollegor när jag slutade i projektet Rätt Steg. Boken heter Tänk som en turk - om du vill lyckas i Sverige av Kadim Akca. Kadim Akca saknade i princip allt när han kom till Sverige. Han saknade språk, kontakter, utbildning, vänner, pengar och arbetstillstånd. Ändå lyckades han. Varför? Enligt honom sitter hemligheten i hur du tänker. Efter att jag läst hans bok insåg jag hur mycket sfi skulle kunna lära sig av honom. Tänk vilken framgångsrik saga sfi vore, om den tänkte mer som en turk! 

Här sammanfattar jag några av Kadim Akcas tankar följt av mina kommentarer!

1. Identifiera dina tillgångar, inte det du inte har. Gnäll inte, jobba!

Alldeles för många sfi-lärare verkar ha fastnat i de gyllene gamla tiderna då invandrargrupperna såg annorlunda ut än idag. Då kom arbetskraftsinvandrare med åtminstone hyfsad skolbakgrund. Idag växer grupperna med elever med kort eller ingen utbildningsbakgrund. Gnäll inte om det! Var nöjd för att du kan hjälpa dessa individer som inte fått en möjlighet att gå i skolan tidigare! Jobba och gör ditt bästa för att just de här eleverna lyckas. 

2. Människan blir lycklig av sitt eget resultat - oavsett arbete. Var stolt över vad du gör. 

Jag har ofta en känsla att många sfi-lärare inte känner sig stolta över sitt arbete. Detta gäller så klart inte alla. Men det finns en hel del lärare som valt att ta den enklare vägen och köra sitt gamla race utan att reflektera över om det racet är det bästa sättet att hjälpa eleverna. Det är helt enkelt bekvämare och enklare. Konstigt nog tillåts detta! Men detta gör också att man inte kan vara stolt över sitt arbete som lärare när man vet att man skulle kunna göra sitt arbete ännu bättre. När jag ställer en fråga till eleverna vad de vill jobba med i framtiden, svarar de oftast: Vad som helst! Så skulle inte en svensk svara. Man ska veta vad man vill, vad som helst räcker inte. Men vi i Sverige ska nog börja tänka annorlunda. En människa är möjligen lycklig oavsett arbete, bara man gör sitt arbete bra.  

3. Sitt inte hemma med din plan och rikta kraften mot skärm. Din kraft gör sig bäst i mötet med människor!

Detta gäller inte minst för lärare! Lärare jobbar med människor. Satsa all din kraft på mötet med eleverna. Lyssna, interagera, ge järnet i klassrummet! 

4. Be inte din omgivning om hjälp. Tvinga den till den!

Läraryrket borde inte vara ett ensamt yrke. Om du som sfi-lärare inte klarar av din grupp, en elev, en situation, "tvinga" andra att hjälpa till. Gemensamt kan ni komma till en lösning. Kadim Akca använder ordet tvinga eftersom han anser att det är andras skyldighet att hjälpa till. En väldigt osvensk tanke! Men jag håller med. Tillsammans kommer man mycket längre och utvecklas mer än ensam! Mer lagarbete till sfi med andra ord! Låt inte lärarna köra sitt eget race utan tvinga dem arbeta mer i team! 

5. Mål är inte viktigt utan din arbetsmetod.

Koncentrera dig inte på hur många av dina elever blir klara med en kurs. Satsa på din metod, pedagogik och se hur mycket bättre resultat det ger.

6. Förmedla höga ideal i allt.

Sfi borde satsa mer på kvalité! Man ska inte kompromissa med den! Mer budget för sfi så att man kan anställa kurator, skolsköterska, modersmålsstöd och ha bl.a. mer tekniska hjälpmedel för att nå bättre pedagogiskt resultat. Privata sfi-anordnare som ägs av riskkapitalisterna borde förbjudas för dessa anordnare erbjuder allt annat än kvalité.  

7. Se till att lämna ett bestående första intryck när du tar emot besök. 

Det är första intrycket som lämnar spår och som påverkar hela den framtida undervisningen. Försök hitta på något roligt för ditt första möte med eleverna. Och framför allt, skolorna ska ha ett respektfullt sätt att ta emot eleverna till sin skola. 

8. Till mig ska du inte komma för att få ett lägre pris. Till mig ska du komma om du inte är nöjd med någon annans jobb. 

De privata sfi-andordnarna upphandlas och det betyder inte alla gånger bättre kvalité. Gör det till din framgång! Lita på att kvalitén på just din skola väger tyngre än den fina ytan på den privata sfi-skolan som satsat mycket pengar till fin lokal men sparat genom att anställa obehöriga lärare och genom att ha stora grupper bl.a. 

9. Tänk på att en svaghet på ett papper kan vara en styrka i verkligheten. 

Försök se de starka och unika individerna. En svag elev i skolan betyder inte att man är svag i allt. Lyft upp även de andra styrkorna! Glöm inte att många illitterata bär med sig enorma livskunskaper. De kan ha arbetat hela sitt tidigare liv och kan ha kunskaper som du inte ens kan ana.

10. Leta efter en rätt person, inte en korrekt person. 

Jag har en känsla att sfi anställer likadana personer hela tiden. Det gäller både ledare och lärare. Satsa på mångfald i stället! Olika personligheter är en styrka och lyfter upp olika perspektiv. 

11. Tar du till omvärldens kritik förbättrar du dina produkter och tjänster. 

Sfi tar inte omvärldens kritik på allvar. Det finns alltid massor med ursäkter och förklaringar. I verkligheten skulle sfi kunna göra ett mycket bättre jobb om a) lärarnas skulle vilja det b) om politikerna skulle ge mer pengar för verksamheten c) om lärarnas kompetens vore bättre d) om privata sfi-anordnare skulle koncentrera sig på eleverna mer än vinst.

12. Du lär dig bara något av dina misstag om du gör om samma sak - på ett annat sätt. 

Vi har sett nu att sfi inte fungerar. Det är väl dags att börja tänka utanför boxen. Annars trampar vi på vår plats och kommer ingenstans.


Kära politiker och beslutsfattare! Jag har gärna en dialog med er om sfi och hur den kan bli ännu bättre! Tveka alltså inte att kontakta mig!

3 kommentarer:

  1. Hm. Jag tycker nog att du kanske skulle nyansera dina åsikter om privata SFI-anordnare. Jag jobbar själv på en sådan och anser inte att vår undervisning på något sätt är sämre än på en kommunal skola. Själv har jag nu svindlat upp i 10 elever i min A-grupp t.ex. Och vi har inte fler obehöriga lärare än andra skolor. Och inte speciellt flashiga lokaler heller. Så vem som står bakom skolan tror jag inte spelar så stor roll. Möjligen har vi det sämre ställt med tekniska hjälpmedel - men det ska det bli ändring på snart, hoppas jag!

    SvaraRadera
  2. I mitt inlägg "Tänk som en turk" gäller många tankar både i privata och kommunala skolor. Lite fler tankar kan du läsa i mitt inlägg "Privat eller kommunal sfi?" Jag är starkt emot att sfi kan ägas av riskkapitalister och det är dessa sfi-skolor jag är emot för jag har sett att många erbjuder väldigt dåligt kvalité för deras intresse ligger i att göra vinst i stället för att göra det bra för eleverna. Men jag har även sett helt underbara privata sfi-skolor som borde lyftas upp och visas som bra förebilder. Kommunal sfi är verkligen inte bättre alla gånger men där upplever jag att problemen ser annorlunda ut. Där brottas man mer med ineffektivitet och ointresse att utvecklas om man nu generaliserar lite grovt och förenklat. Vi behöver bättre sfi, inte antingen privat eller kommunalt utan helt enkelt en bra sfi som drivs med hjärta och hjärna. Så är det för sällan idag, tycker jag.

    SvaraRadera