8 januari 2013

Alla dessa kläder!


Har du någonsin skänkt bort dina gamla kläder till en insamlingslåda? Har du någonsin tänkt på vad som händer med de kläderna? Har du också trott att de delas ut till de behövande någonstans i tredje världen? 

Jag undrade många gånger i Gambia var alla dessa högar gamla västerländska kläder kom ifrån. En gång frågade jag en gambier om det. Han svarade att de kom från en container som européer skänkt till dem. Men hallåå! Jag är kanske naiv men jag har verkligen trott att de skänks till behövande. Istället säljs de till behövande som vidare säljer kläderna till andra behövande. Någon tjänar på det är det säkert. Förmodligen flera. Jag får nu bara hoppas att pengarna hamnar i rätta händer, i alla fall delvis. För det är säkert att försäljarna som sålde kläder behövde verkligen pengarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar