15 juli 2012

Dhaqan Celis - ett somaliskt hedersrelaterat förtryck

"Så klart får du använda min bild", sa eleven glatt till mig. Hennes fina bild var mycket värd för mig! Och jag var tacksam för att kunna använda den i olika sammanhang. Vid ett annat tillfälle var eleven sur på en annan lärare för att hennes bilder (som hon gett tillåtelse till att använda) spridits via en gruppsida på Facebook. Jag tog tillfället i akt för att prata med henne. Jag började genom att berömma hennes bild och jag frågade en gång till om jag fick använda hennes bild. "Absolut", sa hon igen. Men utan att jag behövde fråga mer började hon prata. Hon uttryckte sig en oro för en bild på Facebook. Någon skulle kunna se den och skicka henne tillbaka till Somalia. Jag fick höra att hon var orolig för bilden för hon tillsammans med en kille där. Jag fick se bilden senare. Jag tyckte inte alls att hon hade någon kontakt med killen på bilden; de råkade bara vara på samma bild. 


Jag förstod inte riktigt innebörden av det tjejen sagt till mig innan jag läste om Ahmed på Brinkemobloggen. Ett barn som anses ha förlorat för mycket av sin somaliska identitet skickas tillbaka till Somalia för att kunna återförenas med sitt somaliska ursprung. Sådana resor kallas Dhaqan Celis enligt Per Brinkemo. Eleven som jag pratade med var inget barn men en ung tjej. Hon betonade att pappan hade makt, trots att han befann sig i Somalia. Det är obegripligt hur ordet kan spridas så fort ända till ett av mest kaotiska länderna i världen, Somalia. Men ordets makt i den oraliska kulturen ska absolut inte underskattas.


Samtalet med eleven skedde tyvärr på min sista dag i den skolan. Jag försökte säga till henne att hon som vuxen skulle kunna påverka sitt eget liv. Att hon hade alla möjligheter i Sverige. Men tyvärr, mitt arbete med henne tog slut precis då det borde ha börjat. För mig handlar Draqan Celis om somaliskt hedersrelaterat förtryck. Debatten i media om hedersrelaterat våld och förtryck tar oftast bara upp exempel från Mellanöstern. Det är väl dags att undersöka vidare hur den somaliska typen av hedersförtryck ser ut. Därefter kan vi försöka hitta vägar till de unga somalier som inte vill leva efter hedersnormerna men tvingas till det.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar