Modersmålsstödjaren trodde sig veta var skon
klämmer. Det var rädsla för att jag skulle bjuda på kakor som innehåll gelatin,
dvs. en produkt tillverkats av svinsvål, det förbjudna djuret. Det hade tydligen eleverna signalerat tidigare
också när vi hade en avslutningsfest till en medarbetare och det bjöds baklava.
Framöver var jag tydligare när jag bjöd på någonting att äta för eleverna. Nej, det finns ingenting från gris i så det är bara och ta! Jag lärde en elev ordet gelatin och det kom fram till att eleverna ofta varit med i situationer
där de inte vågat smaka på någonting i rädsla för att få någonting haram i munnen. Sist när en annan lärare till dem bjöd på prinsesstårta men som ingen av eleverna vågade smaka.
Men hur uppfattas allt detta? När eleverna gick sin väg fast jag ville fika visste jag inte hur jag skulle
tänka. Jag anade att det fanns någonting bakom detta men vad visste jag inte.
Hade det varit en annan person, en person som inte har kontakt med nyanlända,
hade den personen känt sig förolämpad. Det är nästan respektlöst i vår kultur att göra så
som eleverna gjorde. Om man inte vill stanna, kommer man inte ens hem till en.
Och att hela gruppen tackar nej till en tårta som läraren bjuder går ju inte.
Det är hur fel som helst, tycker vi!
Vad säger Koranen då? Jag har hört att du som muslim blir förlåten om du äter fläsk utan att veta om det. Jag har också hört
att det är viktigare att respektera värden/värdinnan och äta deras mat än
att tacka nej till maten som är haram. Men olika muslimska grupper tolkar detta olika. Mina elever ville så klart inte såra mig men deras rädsla var så stor att de inte reflekterade över situationen. I den situationen kunde de inte ens lita på mig trots att jag var en person som de borde ha förtroende för.
Hur lyckas man nå fram till varandra? Jag tror på dialog, upplysning och ärlighet. Nästa gång jag hamnar i en motsvarande situation tänker jag vara ärlig och rak. Jag kommer att säga att jag blir sårad och fråga varför de inte stannar? Genom dialog kan vi upplysa varandra. Den ena parten berättar om rädslan om att äta gris och den andra om känslan att bli sårad. När vi vet om orsaken kan vi upplysa varandra. Jag får höra om muslimska traditioner och därefter kan jag upplysa om gelatin. Det är viktigt inte minst med illitterata och korttidsutbildade. Dialog och ömsesidig upplysning är ett måste i integrationsarbetet överhuvudtaget!
Du har så underbart rätt! Dialog och ömsesidig upplysning är den rätta vägen. Tack för en mycket fin berättelse. :D
SvaraRadera/Gunilla
Tack! Fint att du håller med!
SvaraRaderaJag var med om något liknande där jag gick runt och bjöd på kaka men där ingen ville ha. Jag visade min besvikelse tror jag och en elev lyckades förklara för mig att jag måste lägga upp på deras tallrikar annars var de oartiga som tog själva" När jag gjorde det åt alla glatt av kakan.
SvaraRaderaMycket intressant! Från vilken kultur kom dessa elever?
SvaraRadera