Jag hade skrivit en modelltext om Finland för mina nyanlända elever. Det var inga konstigheter med texten. I texten skrev jag lite fakta om Finland. Att Finland ligger i Norra Europa. Att huvudstaden heter Helsingfors och att man talar både finska och svenska i Finland.
Efter bearbetningen av texten om Finland skulle vi skriva en gemensam text om Sverige (Exakt! Enligt cirkelmodellen. Läs mer här.). Sverige ligger också i Norra Europa. Huvudstaden heter Stockholm och Sverige har ca 9 miljoner invånare. Men sen blev det ett stopp. Vad talar man för språk i Sverige? Alla kan ju engelska så det måste vara svenska och engelska. Men hallåå, säger en elev. I Södertälje talar de flesta arabiska. Så vad skriver man i en sådan text där man presenterar Sverige?
Efter en lång diskussion om majoritets- och minoritetsspråk kom vi fram till följande:
Man talar svenska i Sverige. Alla studerar engelska i skolan. Många personer i Sverige talar också andra språk hemma.
Alla var till slut överens. Men det viktigaste var vägen dit. Språk- och tankeutvecklande små diskussioner berikar undervisningen och ger nya perspektiv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar