Några elever på
min skola, i närheten av mitt klassrum, lever livet fullständigt när de bara
får ett tillfälle. De springer och skriker i korridoren när de har rast, inte
alla gånger samtidigt som mina elever har rast. Det stör mitt arbete. Det stör
min undervisning.
Häromdagen satt
några av dem i sofforna utanför mitt klassrum. Framför dem, på golvet, fanns
massor med pappersbitar som någon slängt där efter att rivit pappren i små
bitar. Jag bad killarna att plocka upp pappren. Det funkade så klart inte. Jag småpratade med killarna. Jag frågade om
deras intressen, om skolan och vad de höll på med sina mobiler. Killarna
pratade glatt med mig samtidigt som de tuggade tuggummi och åt smågodis (inte
tillåtet!). Jag bad dem plocka upp pappren en gång till. Jag utmanade dem. Om
jag skulle plocka upp fler pappersbitar än dem skulle de ge mig en godis.
Skulle de däremot vinna tävlingen skulle jag istället ge killarna något roligt,
något de behöver. Jag var inte klar med tanken vad jag egentligen skulle ha givit dem
men en kram hade de i alla fall behövt. En kram är alltid roligt och någonting
de här killarna behövde desperat. Fortfarande, det gick inte hem, men jag såg
hur killarna blev mer och mer intresserade. De var riktigt nyfikna på vad jag
skulle erbjuda dem. Jag frågade om de skulle svara likadant till sina mammor.
Jag såg hur besvärade de blev av den frågan. Mamma är helig för dem, antar jag.
Att blanda in mamman var fult av mig, men effektivt. Det orsakade lite
skuldkänslor hos tuffingarna.
Jag lyckades inte
få eleverna att plocka upp pappersbitarna men jag väckte någonting hos dem. Det
viktigaste var att jag började bygga upp en relation till dem. En relation som
gör att det blir lättare för mig att få de göra det jag säger de ska göra trots
att de inte är mina egna elever. På det sättet blir miljön trivsammare för oss
alla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar